GenelKonu Anlatımı

II. Ulusal Mimarlık Dönemi

II. Ulusal Mimarlık Döneminin Özellikleri

 

II. Ulusal Mimarlık Akımı, çağdaş mimarlık işlevlerinde ve tarihsel biçim dillerinden yararlanmada I. Ulusal Mimarlık Akımı’na benzer. Fakat I. Ulusal Mimarlık daha evrensel nitelikteki Osmanlı anıtsal mimarlığından kaynaklanırken yeni akım Anadolu’ya özgün sivil mimarlığın, özellikle de Türk evinin biçim dilinden etkilenmiştir. Dönemin yapılarında daha çok kesme taş kullanılmıştır.

II. Ulusal Mimarlık Akımı 1930’lu yılların sonuna doğru ortaya çıkmış ve Türk mimarlığında 1940-1950 arasını kapsayan dönemde etkili olmuştur. 1930’lu yıllarda İtalyanların ve Almanların başlattıkları ulusçuluk akımı sanat akımlarını da etkilemiş, özellikle mimarlıkta bu düşünceye uygun, anıtsal yönü ağır basan, ana malzeme olarak taşın kullanıldığı büyük boyutlu yapılar ortaya çıkmıştır. Bu anlayışa uygun olarak yapılan binlerce kişilik stadyumlar ve toplantı salonları gibi büyük mekânlı yapılar aynı zamanda devletin gücünü de simgelemiştir. Dönem yapılarında süsleme çok dar bir alanda uygulanmış, taş ve ahşap gibi doğal malzemeye ağırlık verilmiştir. Özellikle Türk halk mimarlığının ögelerine bir yönelme olmuş, bazı örneklerdeyse Almanya ve İtalya’daki anıtsal yapıların etkisinde kalınmıştır. Bu dönemdeki en önemli kişiler: Sedat Hakkı Eldem, Emin Onat, Bruno Tauttur.

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

error: Content is protected !!